ARCHIWUM
O archiwum
Dnia 28 października 1970 roku, dekretem biskupa Władysława Jędruszuka, administratora apostolskiego diecezji pińskiej, zostało powołane do istnienia Archiwum Diecezjalne w Drohiczynie, a jego pierwszym dyrektorem mianowany został ks. dr Eugeniusz Borowski. Zarówno data erygowania archiwum przypadająca w 45 rocznicę utworzenia diecezji pińskiej, jak i miejsce – Drohiczyn, miały swoje symboliczne znaczenie. Po utworzeniu diecezji drohiczyńskiej i powiększeniu jej terytorium o cztery dekanaty z diecezji siedleckiej, zasób naszego archiwum zawiera obecnie także szereg archiwaliów z parafii położonych po lewej stronie Bugu. Proces przenoszenia i inwentaryzowania tych dokumentów ciągle jeszcze trwa. Nazwa „Archiwum Diecezjalne w Drohiczynie” oznacza, że w jego zasobach przechowujemy szczególnie te wszystkie dokumenty, które dotyczą kościołów, parafii i innych instytucji kościelnych, biskupów, kapłanów i wiernych z terenu diecezji drohiczyńskiej i jej poprzedniczek.
OGÓLNA INFORMACJA O ZASOBIE ARCHIWUM DIECEZJALNEGO W DROHICZYNIE
Adres
ul. Kościelna 10
17-312 Drohiczyn;
kom. 575 503 303
archiwum@drohiczynska.pl
Wizytę w Archiwum należy uprzednio ustalić telefonicznie
Kontakt:
– poniedziałki i wtorki w godz. 9.30 – 16.00
– piątki w godz. 10.00 – 13.00
Dyrektor
ks. kan. dr Zenon Czumaj
ul. Kościelna 10
17-312 Drohiczyn
tel. 85/655 78 08
kom. 575 503 303
Informacje dotyczące badań genealogicznych
- Archiwum nie prowadzi kwerendy w celach genealogicznych.
- Osobom zainteresowanym tego rodzaju badaniami (bądź przez nie delegowanym) udostępniamy metrykalia w pracowni archiwum po uprzednim uzgodnieniu terminu wizyty.
- Na drodze korespondencyjnej (zarówno tradycyjnej, jak i elektronicznej) priorytet mają sprawy urzędowe (np. dane do rozpraw sądowych lub „Karty Polaka”), dlatego w sprawach dot. genealogii trzeba liczyć się z dość długim czasem oczekiwania na odpowiedź. W kierowanym do nas piśmie lub e-mailu należy obowiązkowo podać numer telefonu kontaktowego, co pozwala szybciej załatwić wiele spraw, zwłaszcza w przypadku niejasności. W przypadku niepodania numeru telefonu odpowiedzi będą udzielane WYŁĄCZNIE na pisma spoza granic Polski!
- Warunki uzyskania odpisu aktu metrykalnego drogą korespondencyjną:
- prośba na piśmie z podaniem danych petenta (adres, nr telefonu) i własnoręcznym podpisem;
- dane n/t aktu (imię i nazwisko osoby, której dotyczy; data sporządzenia – przynajmniej rok; miejsce sporządzenia – parafia);
- w przypadku dokumentów dotyczących urodzenia lub chrztu innych osób, a sporządzonych po 1920 r., należy załączyć dokumentację pokrewieństwa z osobą, której dotyczy żądany odpis aktu;
- maksymalna ilość odpisów to 3 pozycje.
- Nie wykonujemy skanów i kserokopii akt.
- Jest możliwość wykonania zdjęć własnym sprzętem fotograficznym (podczas kwerendy na miejscu, w pracowni archiwum) po uprzednim wskazaniu konkretnego aktu.
Linki:
