Święto muzyki chóralnej
W sobotę od rana trwały zajęcia warsztatowe prowadzone przez znakomitych specjalistów. Dla słuchaczy głównym wydarzeniem spotkań był sobotni koncert w konkatedrze, który prowadził Jakub Szafrański – kompozytor, śpiewak, multiinstrumentalista, dyrygent w chórze Cantores Minores przy Archikatedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie, laureat wielu nagród i wyróżnień. Zespołów chóralnych nie oceniało jury, nie przyznawano nagród ani wyróżnień, bo głównym celem spotkań była wymiana doświadczeń, integracja chórów, popularyzacja muzyki. A muzyka ma ogromne zdolności wyrażania piękna każdej kultury, zaś śpiew, jak powiedział św. Jan Paweł II “pozwala przeżywać wiarę jako żywiołową radość i miłość, jako ufne oczekiwanie na zbawczą interwencję Bożą”. Jakub Szafrański wyjaśniał, jak słuchać muzyki sakralnej, mówił o tekstach i kompozytorach, podkreślał, że ideą spotkań jest między innymi wymiana myśli muzycznej i energii, dzielenie się tą energią ze słuchaczami. Zaznaczył, że w występujących chórach śpiewają amatorzy, ale wspaniali amatorzy, którzy kochają muzykę; amator pochodzi od łacińskiego amare- kochać.
W czasie koncertu Chór Kameralny KOE z Sokołowskiego Ośrodka Kultury pod dyrekcją Anety Mroczek wykonał współczesną kompozycję Marka Raczyńskiego do słów biblijnej “Pieśni nad pieśniami i “Ave Maryja” Javiera Busto, Chór Kameralny „Tibi Domine” z Parafii Najświętszego Zbawiciela w Warszawie pod dyrekcją dr. hab. Dariusza Zimnickiego (wzmocniony osobami z kilku warszawskich chórów) popularną pieśń religijną “Jak łania pragnie wody ze strumienia”, Chór Akademicki UW pod dyrekcją Iriny Bogdanovich kompozycję Sergiusza Rachmaninowa “Pokłońcie się naszemu Bogu”, “Alleluja” współczesnego kompozytora Michała Zielińskiego i mazurską pieśń ludową “Leć głosie po rosie”.
Na zakończenie niespodzianka. Zabrzmiały podniosłe “Gaude Mater” w opracowaniu Teofila Klonowskiego, wzruszające “An Irish Blessing” w opr. Jamesa Moore, uroczyste “Pater noster” w opr. Jacka Glenca, majestatyczne “Laudate Dominum” Dariusza Zimnickiego i radosne “Alleluja” z oratorium „Mesjasz” G. F. Händla, zaśpiewane wspólnie przez wszystkie chóry. Ostatni utwór przy akompaniamencie organowym Aleksandra Leśniczuka. Ponad siedemdziesięcioosobowym składem wykonawczym dyrygowali kolejno dyrygenci poszczególnych zespołów i prowadzący. Dzięki wspaniałemu repertuarowi, precyzji wykonań, znakomitym dyrygentom i wyjątkowym prowadzeniu koncert był dla widzów niesamowitym przeżyciem artystycznym i religijnym. Publiczność nagrodziła artystów owacją na stojąco. Były też specjalne podziękowania od władz Miasta.
W niedzielę 29 września chóry uświetniły liturgie Mszy Świętych w sokołowskich kościołach. W Sanktuarium Miłosierdzia Bożego godz. 9:00 śpiewał Chór Kameralny KOE, u Księży Salezjanów o godz. 10:30 Chór Akademicki UW, a w konkatedrze o godz. 11:00 Chór Kameralny „Tibi Domine”.
Tekst i zdjęcia – Jadwiga Ostromecka